
gobmallorca.com 08/05/2025 - 11:12:28 | ![]() ![]() |

Greu i preocupant incompliment en l’aplicació de la Llei de Costes per part de la Direcció General de Costes i Litoral de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua
Des de fa més d’un any i mig, la Direcció General de Costes i Litoral de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua és responsable de tramitar, autoritzar o denegar les sol·licituds d’ocupació del domini públic marítim terrestre (DPMT). No obstant això, el balanç d’aquest període evidencia una greu i alarmant vulneració de la Llei de costes i el seu Reglament General.
S’han sotmès a informació pública unes 180 sol·licituds per a explotacions lucratives particulars o de persones jurídiques. La major part d’aquestes han estat tramitades i autoritzades incomplint els requisits legals mínims, la qual cosa converteix aquests títols en nuls de ple dret, per la vulneració flagrant tant del procediment com de l’objectiu de protecció del litoral.
Principals incompliments detectats:
Infracció de l’article 32.1 de la Llei de costes: autorització d’ocupacions que podrien situar-se fora del DPMT, com terrasses de bar a les platges d’Albercuix (Port de Pollença), Muro o Port d’Alcúdia.
Infracció de l’article 64.1 de la Llei de costes: ocupacions fixes (com terrasses i murs) sense la concessió preceptiva.
Cas paradigmàtic: Iberostar Es Trenc (Colònia de Sant Jordi):
L’hotel ocupa il·legalment més de 680 m² amb mobiliari de bar i solàrium, malgrat l’existència d’una ordre ministerial de denegació de concessió (2004) i una sentència ferma de l’Audiència Nacional (2008) que ordenava la demolició de les obres.
Es vulneren també els 6 metres de servitud de trànsit que haurien de romandre lliures segons l’article 27 de la Llei de costes.
En verd ocupacions en DPMT amb mobiliari i obres il·legals. Tota la servitud de trànsit ocupada per l’edificació de l’hotel i amb mobiliari en uns espais que haurien d’estar lliure.
Incompliment del principi de concurrència competitiva
A més, s’incompleix de manera generalitzada l’article 74.3 de la Llei de costes, que obliga a convocar concursos públics per a l’atorgament de serveis lucratius en el DPMT, vulnerant així els principis de publicitat, objectivitat, imparcialitat i transparència. En la pràctica, es concedeixen autoritzacions de manera directa, sense cap procediment de competència oberta.
Conclusió
Aquestes actuacions no només contravenen la legislació vigent, sinó que posen en greu perill la preservació i la lliure accessibilitat del litoral, afavorint interessos privats en detriment de l’interès públic. Exigim la revisió immediata de totes les autoritzacions atorgades de manera irregular i la restitució de la legalitat vigent.


- El Tendedero/Agenda: La XXII Muestra de la Lampuga de Cala Rajada (Capdepera) una cita con sabor marinero; El Gran Premio del Criador de Trote se celebra en Son Pardo
- Dolorosa derrota en el último minuto (4-2)
- VOX ALGAIDA CRITICA A LA ALCALDESA SOCIALISTA POR CONVERTIR LA FIRA EN UN ACTO DE PROPAGANDA IDEOLÓGICA
- La tormenta se está cebando con el municipio de Manacor, inundada la plaza del Sol y la Luna de Porto Cristo, los bomberos acuden al bar Manhattan, el agua hace un embalse, se desbordan los torrentes de Calas y Cala Mandia
- Vergüenza y falta de respeto: Desde Habtur queremos manifestar nuestra profunda indignación ante el acuerdo reciente hecho público entre el Consell de Mallorca y la plataforma Holidu
- Las reservas hídricas en Baleares suben al 44% en septiembre. Las unidades de demanda de Artà y Eivissa entran en escenario de alerta. Manacor-Felanitx, Migjorn, normal
- El sábado 18 de octubre se celebra en Manacor el Mercado de Segunda Mano, de 10:00 y hasta las 14:00 horas. Lamentan que ese mismo día también está el mercadillo de Porto Cristo
- Opinión: El alcalde de Manacor dicen que ha retirado la bandera española de la policía municipal: Un acto que desafía la ley y la representación nacional, la Delegación del Gobierno no se entera
- Convenio de colaboración entre el Consell de Mallorca y el Ayuntamiento de Sant Llorenç para la mejora de las condiciones de paso del Xaragall de Son Manxo en la carretera Ma-4024 en Son Carrió
- Constituir un régimen especial de recogida de viajeros para los vehículos con autorización de transporte público discrecional de viajeros con vehículo turismo en Artà, Son Servera y Sant Llorenç